Sidor

Odlingspedagogik

Jag är inte odlingspedagog

Jag tänker bombardera med citat från kursplaner, betygskriterier eller kopplingar till läroplanens centrala innehåll. Jag vill också vara MYCKET tydlig med att jag INTE är odlingspedagog. Jag är pedagog och jag är odlare men mer än så är det inte. Jag står för passion och idéer. Då det gäller kopplingar till planer och den rent tekniska delen med odling finns det andra som är proffs. Odlare, odlingspedagoger osv. Det är dessa människor du skall konsultera. Det har jag gjort. Det kan vara värt att köpa in tjänster från ett fullblodsproffs på odling, för att få en vitamininjektion för att komma igång, eller för att få ett helt kollegium att jobba åt samma riktning.

Som jag nämnde tillhör jag de som tillför passion och vision snarare än kunnande. Jag  tror stenhårt på odlingen som enande kraft. Jag tror också det är nödvändigt för framtiden att vi lär oss ta tillvara på det vi har, värnar om mångfald, återupptäcker gamla tekniker och hittar nya spännande lösningar på de problem vi själva skapar. Gammalt och nytt behöver mötas.

Finns det kopplingar till läroplanen?

Ibland får jag frågan "Men var hittar du att eleverna skall lära sig detta i läroplanen?" För mig är läroplanen är ett absolut minimum av kunskaper. Jag blir inte straffad om jag lär eleverna mer. Om jag ger dem LIVSKUNSKAPER. Det står självklart inte specificerat i läroplanen att eleverna skall lära sig att halstra en abborre, förgro potatis eller gallra morötter. Men tänk på allt de lär sig för livet. Det har i åratal pratats om en förlorad generation. Elever som tror "att fiskpinnar simmar i havet". Hur skall vi någonsin återerövra dessa kunskaper, om vi enbart sneglar i kursplaner och betygskriterier? Därmed inte sagt att kopplingarna inte finns där. I tidigare, mer traditionella läroplaner, hade skolan som huvudmål att förmedla kunskaper till elever. I dagens läroplan är skolans uppdrag är att "främja lärande där individen stimuleras att inhämta kunskaper". Även om odling inte är inskriven i den nuvarande läroplanen, är metoden ytterst främjande för inlärningen. Dessutom finns ord som kretslopp, fotosyntes, ekologi, kännedom om råvaror, jämföra produktion och inte att förglömma ekosystemtjänster (!!!) inskrivna i det centrala innehållet. Kopplingarna mellan odling och läroplanen är för mig egentligen ointressanta men ändå självklara.



Odlingen som enande kraft

Utöver funderingar kring läroplanen vill jag göra en ytterligare reflektion. Jag tror som jag inledde mer att skriva, att odlingen är en enande kraft. Man kan få med mycket av kursplanernas innehåll med odlingen med odlingen som metod. Dessa kunskaper kan man givetvis mäta och bedöma. Man kan även få med kursmål i form av ett laborativt och undersökande arbetssätt. Även dessa kan man bedöma och i slutändan betygsätta. Jag anser dock att det finns vissa delar man inte behöver bedöma. Det finns en styrka i att lärare och elever möts i en aktivitet som inte nödvändigtvis måste bedömas och betygssättas. Att man gör något för att det är roligt. Att man lär sig tillsammans. Läraren behöver inte vara en fullfjädrad odlingsexpert för att kunna odla TILLSAMMANS med eleverna.

4 kommentarer:

  1. Hej! Detta låter super intressant! Jag är biologi och geografilärare i en skola i norra Finland, och vi får in odlandet i läroplanen i.o.m den nya läroplanen.
    Redan i vår tänkte jag försöka starta lite smått och odla micro grens med åttorna, för användning i hemkunskapen. Det blir jättespännande!
    Vill gärna veta mer hur ni gör rent praktiskt med t.ex. den hydroponiska odlingen.
    Lycka till med bloggandet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Linda. Såg ditt inlägg tidigt, tänkte svara...men det var lite hektiskt i början med bloggen, Instagram och Facebook. Nu tror jag att jag har koll på läget och kan koncentrera mig på att bara odla, skriva och svara mina besökare ;-)

      Jag skall definitivt skriva mer om den hydroponiska odlingen här. Innan jag startade bloggen gjorde jag ett försök med en hemsida...och där skrev jag en del om detta. Skall flytta över denna information till bloggen ...och även fylla på med mer info. (som är lättare att uppdatera än hemsidan. Du kan få länken till min sida här:

      http://odlaiskola.se/tec/hydroponics.html

      Det vi satsat på är DWC, på svenska kallade "bubblare" då dessa är lättast att sköta. Just idag var jag nere på jobbet en vända (har eg sportlov) och tog efter en studns grubblande beslutet att tillfälligt avveckla våra hydro-odlingar. Vi har hela höstterminen brottats mot bladlöss. Det har gått upp och ned i fighten. Just nu känner jag att vi i inomhusodlingarna skall koncentrera oss på våra Microgreens och dessutom planera våra utomhusodlingar. Vi är precis i startgroparna att anlägga ett trädgårdsland på 200-300 kvm...så det är en del att tänka på. De hydroponiska odlingarna kommer nog inte startas på allvar förrän i höst....men DÅ skall jag garanterat skriva mycket här om detta. Lycka till och hör gärna av dig med specifika frågor.

      Radera
    2. Insåg nu att jag fått samma fråga som du ställde även via andra kanaler (Instagram och mail)... så nu skrev jag ett snabbt inlägg om detta ändå. La även upp en film jag och eleverna spelade in för 1,5 år sedan. Kvalitén lämnar lite övrigt att önska...men du kan ju kanske lyssna iaf ;-)

      http://odlaiskola.blogspot.se/2017/02/hydroponisk-odling.html

      Radera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera