torsdag 11 maj 2017

En egen odlingsmässa (?)

I helgen stod jag och tre av mina elever på en trädgårdsmarknad i Degeberga hembyggdspark och visade upp våra odlingar. Det var fantastiskt trevligt...fast det blev givetvis en hel del jobb både före, under och efter. I dessa sammanhang glömmer jag lätt att vi först och främst är en skola och att det där med utställningar osv är en bisak. Vi har inte samma resurser som de andra utställarna, men vill ju gärna hålla samma nivå. Det tar då en hel del tid att både få fram material och växter som ser bra ut. 

Från vänster: Aquaponiskt minisystem, hydroponiska system, Micro-leaf
Denna gång visade vi upp ett aquaponiskt minisystem som vi till just denna utställning utvecklat lite så att det drevs av en solpanel. Vi hade även med tre olika hydropniska system, Micro-leaf med provsmakning och försäljning samt en principmodell för en varmbänk. Besökande barn fick också göra egna krukor av tidningspapper med en "krukmakare", samt så i sin kruka.

Oscar sitter och vilar efter att ha hjälpt barnen göra egna krukor.
Varje gång jag gör en utställning med mina elever ser jag att det ger dem JÄTTEMYCKET! Vist får skolan lite PR och även mitt missionsarbete med "Odla i Skola", men det primära är verkligen eleverna. Det är absolut först och främst för deras skull det är värt jobbet. De erfarenheter och den utveckling de genomgår av att stå och prata med okända människor är fantastiskt att se! De tränar på att anpassa språket efter mottagaren. Till skillnad från en redovisning i klassrummet så träffar de högst troligt aldrig människorna de möter igen.  De vågar därför ta ut svängarna när de talar och inte vara rädda att göra bort sig. Slutligen får insikter och självförtroende när de förstår att de faktiskt kan mer än många vuxna de möter. Så häftigt att se!

Varje gång vi genomför en utställning blir jag bättre och bättre på att själv släppa taget och låta mina elever ta över. Jag går undan, går en en liten runda och iakttar dem istället lite i smug och ser hur de utvecklas. Jag önskar verkligen att jag kunde göra detta till ett obligatorium för alla mina elever. Tänk om alla fick uppleva detta!

Tre nöjda grabbar efter utställningen.
Jag inser helt plötsligt hur bra de science-fair man gör i amerikanska skolor faktiskt måste vara på detta sätt. Jag har tidigare endast tittat kritiskt på denna företeelse ur en rent naturvetenskaplig synvinkel. Jag har varit kritisk mot innehållet. Jag bor iofs inte i USA, men utifrån det jag sett känns det mest som om det är kemiska vulkaner, mus-labyrinter och "Ant-farms". Det känns som att merpartern av de amerikanska eleverna bara kopierat tidigare arbeten.

Det är nog dags för mig att omvärdera detta. Jag ska kanske inte fortsätta åka runt på massa trägårdamässor med en handfull elever. Det är kanske dags att bjuda in folk till skolan istället och låta alla elever vara med och tala. Det är kanske dags att ha Axonaskolans egen odlingsutsällning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar