onsdag 12 april 2017

Tillaga glasrabarber

Glasrabarber är fantastiska! Ni som aldrig smakat det.... det är i sanning synd om er! Smaken är naturligtvis som baken, men jag tycker de är gudomliga.



Då det gäller tillagning har jag läst mig till en del. Tex att glasrabarber gifter sig väldigt bra med vanilj och vit choklad. Dessutom tycker jag det är stor synd att kamouflera den fantastiska smaken i ett överflöd av ingredienser. Jag vill servera rabarbern ganska "naken". Nedanstående recept har blivit en riktig favorit i vår familj.

Smörstekta glasrabarber med knaprigt krunsch




Krunsch
Havregryn 
Socker
Smör

1. Gör din krunsch genom att blanda ingedienserna och stek dem i en stekpanna.
2. Börja med en klick smör i pannan och låt det smälta. Strö därefter i havregryn och socker. 
3. Stek några minuter under omrörning.
4. Låt svalna


Smörstekt glasrabarber
Glasrabarber
Smör
Honung

1. Smält en rejäl klick smör i stekpannan.
2. Lägg i glasrabarber uppskuren i lagom bitar (ca 3 cm långa brukar jag ha)
3. Ringla över lite flytande honung. Det behövs bara lite eftersom rabarbern ej är sur.
4. Låt rabarbern stekas under omrörning i ca 3 min.

Jag brukar servera med hemgjord vaniljyoughurt och flarn som jag gjort i förväg av smält vit choklad som jag ringlat ut på ett smörpapper, men det går naturligtvis med vanlig vaniljglass.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar