tisdag 20 februari 2018

Lär du helst av dina egna misstag... eller av andras?

Gillar du att experimentera med dina odlingar? Blir du provocerad när folk talar om för dig att "Det där går aldrig!"? Vill du lära själv...eller tar du hellre nyttan av andras erfarenheter?



Eftersom jag är en inbiten odlare och ofta uppehåller mig i dessa forum, är det här jag ser fenomenet. Men jag misstänker att det finns i alla forum oavsett intresse. Det jag talar om är kollisionerna som sker då inbitna fantaster skall kommunicera med varandra, men har helt olika ingångar.

Vissa av oss älskar att experimentera. De vill utmana och har inget mot att misslyckas ett par gånger. Vinsten känns större, när de åstadkommit den med egen kraft.  Personerna nöjer sig inte med att få veta en sak, utan vill helst uppleva den själva. Processen är på sätt och vis viktigare än resultatet. Efter några helt idiotiska försök lyckas de odla egna morötter.... något andra lyckats med 1000 ggr om på mycket enklare sätt. När dessa personer skriver i ett forum och berättar om sina försök, är det främst för att få bekräftelse för sin idoghet och nyfikenhet. De vill få beröm för den samma snarare än sitt kunnande. Om någon säger till att försöken är idiotiska kan de bli modstulna, sårade eller kanske tom provocerad.

Den andra ytterligheten är personer som utvecklar sitt intresse genom att läsa på. Dessa personer undviker gärna misstagen genom att lära sig teorin innan de gör det praktisk. De drar nytta av andras misstag och står på deras axlar. Resultatet är på sätt och vis viktigare än processen mot målet. Man nöjer sig med att läsa om saker och behöver inte uppleva det själv. Dessa personer är MYCKET kunniga och vill givetvis gärna få beröm för detta då de delar med sig av sin kunskap. Risken är dock överhängande att de istället blir betraktad (och avfärdad) som besserwissers, och det är verkligen något som sårar en kunnig person. Man ville ju bara hjälpa!  



Självklart är sanningen inte så svart/vit som jag skriver. Vi har nog alla ett stråk av båda beteendendemönstrena. Vi beter oss helt enkelt olika i olika situationer. Det som dessutom slår mig då jag skriver detta är ju att det blir lite meta. Genom att skriva denna lilla betraktelse om bekräftelse i min blogg, söker ju även jag bekräftelse för min "knivskarpa insikt". Hehe...

Nåväl. Det jag egentligen vill ha sagt är väl att vi skall behandla varandra med större respekt och förståelse och kanske filtrera det som skrivs...och det vi själva skriver. När vi träffar en person i verkliga livet kodar vi ganska snabbt av vad det är för personlighet vi har framför oss. Vi kodar effektivt av om vi skall bekräfta personen som står framför oss för sin nyfikenhet och experimentlusta eller kunskaper och resultat. På nätet är detta så mycket svårare. 

Kollisionerna jag skriver om blir rätt uppenbara om man snabbt scrollar igenom odlingsforum nu på våren och läser inlägg som tex handlar om belysning och fröer från tex F1 hybrider. Så mycket idéer, så mycket fakta och så mycket irritation det kan bli. Om du är nyfiken på dessa två ämnen har jag skrivit två bloggar om dem... men jag har verkligen försökt att inte mästra och berätta vad som är rätt och fel. Bedöm själv om jag lyckats. ;-)

F1 hybrider - ett lotteri att ta fröer ifrån?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar