fredag 20 april 2018

Hur får vi tiden att räcka till skolans odlingar?

Har fått MÅNGA komplimanger de senaste veckorna för skolans fina trädgårdsland. Har även fått frågor om hur vi hinner med, hur vi använder det i undervisningen osv. Tänkte i detta blogginlägg avhandla ämnet på ett lite mer utförligt sätt jämfört med mina korta svar på Facebook och Instagram.

Vårt fantastiska skolträdgårdsland börjar ta form.

Grundförutsättningar

Jag har en helt vanlig lärartjänst. Jag undervisar 100% i Ma/No/Tk i åk 7-9. Skolan jag jobbar på är en fristående 0-9 skola. Vi har idrotts- och hälsoprofil med ombytt idrott på schemat varje dag. Vi har valt att satsa på skolträdgården som ett komplement i vårt hälsoarbete. Alla i kollegiet hjälps åt... men jag är mest drivande. Det är också övertygelsen om det goda i arbetet som gjort att jag startat Odla i Skola. Detta är ett rent missions-arbete. Jag tjänar inte pengar på det, utan har det dels för egen del (för att samla mina tankar i skrivandet) och även för att inspirera andra att ta steget att börja odla. Jag tror att detta är en kanonide och att vi kan åstadkomma SÅ mycket.

Lite nervös var jag i slutet av september när grävmaskinen rullade in. Hade vi tänkt rätt?

Ett förordnande som förstelärare

För er som är inte är insatta i vad förstelärare är skall jag börja att föklara detta. Varje skola med minst hundra elever kan ansöka om en förstelärartjänst. En förstelärare får ett statligt lönepåslag på 5000 kr. Dessa pengar belastar inte den gemensamma lönepotten.  I uppdraget skall man vara drivande på något område som väljs av arbetsgivare/huvudman. Syftet är att göra läraryrket mer attraktivt genom karriärsmöjligheter. Som en parantes kan jag nämna att jag i grunden är positiv till upplägget (om det utformas rätt) men tycker namnet är MYCKET olyckligt. 

Jag sökte inte uppdraget första året. Vem var jag att sätta mig på pidestal? Vad gjorde mig bättre skaffad till jämfört med andra? Andra året uppmanades jag att söka och fick även själv vara med och utforma uppdraget. Min tanke har alltid varit att även om jag har en lönemässig fördel, skall min kollegor ha glädje av mitt uppdrag. Jag vill hjälpa dem och serva dem med tex material och studiebesök. Jag har ingen nedsättning i tjänst utan utför uppdraget utöver min ordinarie tjänst. Och det är SÅ jag vill ha det.
 
Så här fint såg landet ut idag när jag gick hem 2018-04-20. Lätt att känna sig nöjd då.

Samarbete i kollegiet

Odlingen utför vi tillsammans på skolan. Alla som vill är involverade. Detta innebär totalt ca 180 elever och 20 personal. Min tanke är att det ALLTID skall bygga på frivillighet. Jag tänker att pedagoger skall se glädjen, stoltgheten och de stora vinsterna det innebär att odla med eleverna...och därför ryckas med. Det skall alltid finnas möjlighet att odla. Material, ideer osv finns där alltid om och när man som pedagog vill. När någon kommer till mig och säger "Jag vill odla något med mina elever" sätter jag mig ned med pedagogen och ringar in utsträckning, tidsram och andra yttre förutsättningar. Tillsammans kommer fram till mest lämpliga grödan och odlingstekniken.

Under temadagen hjälps alla bla åt att kärra jord, gödsel och flis till landet

Tollerans

Landet kommer inte alltid vara tipp-topp. Det är viktigt att tänka på att vi inte är en produktionsenhet. Vi är först och främst en skola. Det är av själva processen våra elever lär av, även om det kan vara tillfredsställande med fina grönsaker och stora skördar. Med detta i tanke kommer vi nog lägga ribban och förväntningarna ganska lågt över sommarlovet. Tänker att vi skall ha nedanstående i bakhuvudet när vi odlar:
  • Vi skall fröodla och använda odlingstekniker som möjliggör en flygande start.
  • Vi skall vara först ur startblocken på våren och hinna skörda mycket INNAN sommarlovet.
  • Vi skall sätta grödor innan vi går på lov som kräver mindre tillsyn och vattning.
  • Vi skall tacksamt ta emot om någon elever, vaktmästare, fritidspersonal eller lärare kan tänka sig att vattna eller luka ogräs på sommarlovet. Vi skall inte har rullande scheman med tvång som följd.
  • Vi skall utnyttja fina höstar och odla så länge det bara går. 
När några av våra pallkragar lämnats vind för våg några veckor på sommaren kan de se ut så här - men det är faktiskt helt ok.

Använd den dolda tiden 

Utöver lektioner finns det massa "dold tid" som går att använda för odlande. Håltimmar, elever som behöver röra på sig, elever som blir klara tidigt med prov, temadagar, elever som vill ha något annat än bollar mm på rasten osv. Tiden finns där... och odlar man någolunda frekvent, klarar i alla fall högstadieelever mycket helt på egen hand. Alla kommer inte engagera sig, men ett antal elever ÄLSKAR detta och blir mer än gärna skolans odlingexperter. De kommer frivilligt och frågar om det finns något att göra i landet.

Som ett snabbt slöjdprojekt i väntan på andra idéer bygger eleverna en snygg träkruka till entrén.

Handlingsfrihet

På vår skola finns en skolledning som ger mig MYCKET handlingsfrihet. Både i fråga om tid, material osv. Jag ser vad som behöver göras, och ser till att det blir gjort. Jag har ingen överdådig budget och kan på intet sätt slösa, men de vet att jag får ut det mesta med de medel jag får. 

Stöd från föräldrar, mfl

Bra material gör arbetet lättare. Det finns många som tycker att vi gör ett bra jobb och därför kan tänka sig att hjälpa oss. Det kan tex vara företag, föräldrar och privatpersoner i byn som olika vis stöttar oss. Vi har fått telefonsamtal från en handelsträdgård som skulle kasta växter, fröer och lökar som blivit över och ville skänka det till oss. Det har även hänt att villaägare lagt igen ett bärland, eller delat sina rabarberstånd och kontaktat oss för att skänka plantor. Vi får hjälp från många håll och är MYCKET tacksamma för detta. Tack till er som hjälper!


Bärbuskar som en handelsträdgård skulle kasta kom väl till pass i vårt trädgårdsland. 

Jobba ämnesövergripande

Odlingen ger möjlighet att arbeta naturligt ämnesövergripande. Biologi och naturkunskap är äkanske de första skolämnena som kommer på tal då det gäller att integrera odling i undervisningen. Det finns dock inget som säger att du inte kan ha engelska, matematik eller bild i trädgårdslandet. Idag var fint väder, fredagsfeeling osv och åk 9 ville hellre vara ute en inne på engelsktimmen. Engelskläraren sa till dem att de som ville gärna fick hjälpa mig (som jobbade en stund i landet) .... om de bara talade engelska hela tiden. Det köpte de till 100% och jag och de jobbade sida vid sida medan vi funderade och diskuterade vad de olika trädgårdsredskapen hette på engelska. Ibland fick vi ta av trädgårdshanskarna och använda "google translate" på något ord. I slutändan lärde sig både de och jag ett antal nya glosor. 

Som en passus kan jag nämna att JAG anser att svenska skolelever har större nytta av att lära sig ord som kratta, spade, kråka, björk och abborre, istället för ord som flodhäst, noshörning och furstendöme. 


Låt odlingsprojekten växa i takt med intresset

Avslutningsvis kan jag nämna att jag givetvis pyntat in en del extra tid ibland. Men jag älskar detta! Odlingen har gett mig SÅ mycket. Det är fjärde året jag odlar med eleverna och omfattningen har vuxit för varje år. Tror även detta är en bra väg att gå. Att låta omfattningen öka i takt med intresset och hellre ha mindre och mer greppbara projekt i början. I dagsläget snackar vi ofta odling på personalrummet. Det har nu blivit en naturlig del. Jag tror att detta är ett resultat av att odlingen faktiskt vuxit och utvecklats över lång tid på vår skola.

Intresset för odling vaknade poå vår skola i Hydroponin. Små behändiga odlingar som var en bra start.

På sikt känner känner jag att vi kommer bli mycket duktiga på odling. Inte på den rent tekniska delen, men på att odla med våra elever och se vinsterna med detta. Vi kommer kunna ta emot studiebesök, ordna workshops osv. Eleverna har redan fått möjlighet att ställa ut och föreläsa före utomstående. Jag ser hur de växer med uppdraget. Jag tänker att vi som skola fördjupar oss och odlar kontakter både i och utanför skolans värld. Det är kul och utvecklande att få känna sig duktig och uppskattad för det man gör. Jag föreläser redan i liten skala och önskar att de som vill i kollegiet också skall möjlighet att göra detta. Det är roligt och nyttigt att komma ut på andra skolor och snacka. Se andras styrkor och problem och ta med sig dessa hem till den egna verksamheten. Man skall aldrig sluta utvecklas!

2016 fick eleverna möjlighet att ställa ut våra odlingar på Malmö Garden Show

Vill du se mer av landet går det bra att klicka på länken nedan. En liten enkel film jag spelade in innan jag gick hem idag.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar