onsdag 24 oktober 2018

Med rätt verktyg blir det lätt att göra avancerade pumpalyktor!

Jag är väl inte mycket för det där med halloween egentligen...men karva pumpor är jätteroligt! Har man dessutom rätt verktyg och vet hur... går det att göra pumpor som ser avancerade ut och imponerar på de flesta.


Denna pumpa gjorde min äldsta dotter helt själv i fjol när hon var 10 år. 
Visst är klassiska pumpor fina, men det är riktigt roligt att snitsa till det lite extra och göra smala linjer, avancerade former och kanske tom jobba med olika lager genom att låta ljuset lysa igenom ett tunnt lager fruktkött som man lämnar kvar.

Det finns många olika verktyg att använda. Till enklare former duger en bra kniv utmärkt. Vi har dock hittat ett nytt favoritverktyg. Det är sticksågsblad som jag vässat i framkant och sedan monterat på en kort rundstav. 

Mina egentillverkade pumpa-sågar.
Med dessa verktyg får man väldigt bra känsla. Spetsen gör att man lätt kan sticka igenom skalet utan alltför stor ansträngning.  Det runda tunna skaftet är perfekt för pennfattning, vilket gör att man kan såga riktigt fina detaljer.

Min yngsta dotter gjorde denna pumpa helt själv i fjol när hon bara var 7 år.
För att veta hur vi skall såga måste vi först få linjer på pumpan att såga efter. Det finns speciella hemsidor med mallar, sk "pumpkin templates" eller "pumpkin stenciles". Ibland ritar vi även egna förlagor. 

För att föra över mönstret till pumpan tejpar vi först fast pappret på pumpan. Eftersom pappret är  platt och pumpan är rundad, går det inte att få det 100%. Man får skrynkla pappret lite här och där och göra små veck. Det ser lite konstigt ut, men brukar alltid ge ett gott resultat.

Efter detta tar vi en kraftig nål och "prickar" i konturerna. När man sticker igenom pumpans skal blir det märken som sedan är lätta att följa när man skär ut.

Denna pumpa gjorde jag för två år sedan. Rolig för för en nördig NO-lärare.


Att karva pumpor är det roligaste med halloween tycker vi. Jag har gjort en låda där vi har alla pumpaverktyg. Kul att ta med när man skall bort, eller när man får gäster hemma den närmaste veckan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar