onsdag 15 mars 2017

Klart jag driver upp grönsaker på 14 dagar!

I fredags förra veckan ringde telefonen. Det var en samordnare från Handelsföreningen i Kristianstad. Lördagen den 25/3 (dvs nästa helg) skall handelsföreningen och kommunen arrangera en framtidsdag på torget med många utställare på temat återvinning, miljö, hållbar utveckling osv. Den aktör som skulle fört in odlingen och det gröna på torget hade fått förhinder. Frågan som ställdes var om vår skola kunde tänka sig att stå där och visa våra odlingar? SJÄLVKLART, sa jag!

Mina elever är givetvis också på. Då jag frågar dem om de kan tänka sig stå på torget med mig en lördag och prata odling tvekade inte de heller. Ett 10-tal anmälde sig frivilligt. Så glädjande! Jag anser att eleverna genom att stå där och berätta om vår odling och tala med främmande människor utvecklas mer, än de någonsin gör under en redovisning i skolan.

Nu är det ju bara det att vi just nu inte har så mycket växter att visa upp. Våra annars så prunkande inomhusodlingar är under avveckling, eftersom vi håller på och startar upp odlingarna utomhus. Så nu är jag där igen. Huset fullt av nystartade odlingar. TURBO-ODLING av Babyleafs (Microgreens), framdragning av nya hydroponics. Bygga något som ser ut som en varmbänk, är lätt att transportera och helst har lite grönska i. Kommer jag att hinna till nästa lördag?

Fönsterkarmarna här hemma återigen fyllda med Microgreens-lådor.
Några av de mest snabbgroende fröna har redan grott. Här är det senap

I de hydroponiska odlingarna har ännu inget grott.. men idag blev platsen ledig på värmemattan...så kanske i morgon ;-)

Jag har bestämt mig. Mitt glas är ta mig fan alltid MINST halvfullt. Det bara ÄR det!....även om det så bara är ett par droppar kvar på bottnen. Jag försöker att alltid se ljust på tillvaron och se möjligheter istället för problem. Jag tvekar oftast inte mer än någon enstaka nanosekund innan jag tackar ja till nya erbjudanden och utmaningar. Jag vill inte missa NÅGOT! Det enda som möjligtvis kan få mig att att avvakta med ett besked, är att jag först vill fråga min fru. Inte pga att hon på något sätt är den som bestämmer...utan för att jag absolut vill att hon skall vara med och fatta de beslut som påverkar familjens tid tillsammans. Jag känner att min positiva syn på saker och ting löser sig till det bästa. Jag är ÖVERTYGAD om att mina frön gror extra snabbt denna gång och att jag och eleverna faktiskt kommer ha något att visa upp till helgen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar