tisdag 9 januari 2018

Alla skolor borde ha en skolträdgård - och nu är vår på gång.

Dags att planera odlingssäsongen. Önskar inte du att ditt barn också fick möjlighet att så, skörda, se något växa, ta ansvar för något levande...och kanske få lite jord under naglarna på sin skola?


Glad elev som precis skördat vårens första rädisor till skolmatsalen 
Ja, för att svara på min egen fråga så anser JAG att alla skolor verkligen borde ha någon typ av skolträdgård, eller åtminstone en yta att odla på. En plats där man kan så och skörda, men också kanske en plats för lugn och ro. En plats där man kan få smutsa ned händerna i jorden, men också sitta i lugn och ro och läsa en bok.


När varmbänkarna skall startas får alla hugga in... och nästan alla gör det med glädje...fast det handlar om stallgödsel.

Det är nu snart fyra år sedan vi började odla på vår skola. Vi började i liten skala som en del av ett miljöprojekt. Odlingen var till att börja med ganska teknisk och bestod av sk Hydroponisk- och Aquaponisk odling. Detta var främst för att vi ville ha smidiga och tillgängliga odlingslösningar. Vi drevs också av en nyfikenhet på dessa "moderna odlingsmetoder". Efter hand har vi även anammat andra odlingstekniker som tex Micro Leaf, Varmbänkar och olika svampodlingar. Med samtliga tekniker har vi lyckats komma runt det problem som sommarlovet trots allt är ur ett odlingsperspektiv. Det är lite knepigt med traditionell odling om man inte har någon som ser till odlingarna på sommaren.


En av våra hydroponiska inomhusodlingar. De är enkla att sköta och går att odla i året runt.

Men nu är vi alltså mogna att anlägga ett riktigt skolträdgårdsland. Vi har arbetat med skisser och ritningar ett bra tag. Försökt involvera så många som möjligt ur kollegiet för att alla skall känna sig delaktiga.


I ett tidigt skede delades en enkel skiss ut till elever och personal. Utifrån denna fick alla lämna önskemål om hur trädgården skulle se ut. Vissa jobbade med datorn.

En grävmaskin jobbar nu med att placera ut de betongkanter som skall utgöra stommen för våra upphöjda bäddar. Tanken är att det skall bli ett trädgårdsland som både skall vara modernt och klassiskt på samma gång. Vi vill ha odlingar som drivs framåt av lust istället för tvång. Det skall vara lättskött, men ändå finnas jobb där för den som vill.


Raka kanter, fast i snirkliga former så att man når bättre och har plats för bänkar och bord i direkt anslutning till odlingarna
Landet blir modernt i avseende på de upphöjda bäddarna och betongen, men ändå klassiskt med stor plats för kompostering och fira ytor där vi kan ha odling direkt på marken eller fortsätta med våra varmbänkar i trä.
Våra 15 varmbänkar har hitintills varit vår enda utomhusodling. På sommaren har de dock körts som vanliga odlingsbänkar
Det skall finnas ytor att odla på, men samtidigt sociala ytor för spel, läsning och umgänge. Eleverna skall som en del av undervisningen designa egna bänkar och möbler i betong och trä som skall stå utplacerade på olika ställen i trädgården.


Några av de betongsektioner som skall bli de upphöjda bäddarna. De längsta är 6 m långa.
Innanför staketet som omgärdar landet skall även en grillplats finnas. Detta för att involvera och intressera en ännu större del av skolans elever och personal. Tanken är att fritidshemmet skall känna att detta är en inbjudande plats att bereda mellanmålen på, de dagar de gör detta utomhus.


Dessa två rör-grillar kommer att finnas inne i trädgårdslandet för att öka användandet ytterligare

De upphöjda bäddarna med betongkanter gör det praktiskt och lätt att odla. Samtidigt skall flis på marken och ett böljande trästaket i kastanj mjuka upp intrycket.


Det fina kastanjestaketet som skall omgärda landet ligger ännu så länge nedpackat, men skall resas så fort tjälen försvinner .
För att göra gräsklippning lättare, för att ytterligare skapa en ombonad känsla och för att spara staketet lite kommer bärbuskar att planteras på staketets utsida. Tror ni inte detta kommer att bli bra? Det tror jag! Och bilder på det färdiga landet...det kommer jag GIVETVIS att bomba er med här under våren.


Som jag berättat om i föregående blogginlägg, klär jag ut mig sista skolveckan till olika kända naturvetare/uppfinnare. I år klädde jag ut mig till Olof Eneroth och genomförde lektioner i hans skepnad. Olof är väl något av en doldis för många. Kanske känner ni honom som Sveriges första pomolog (äppelkännare). Som en del av undervisningen fick eleverna bla provsmaka äpplen och testa att göra en ympning.


Jag och Olof Eneroth bredvid varandra.

När jag började läsa på om Olofs liv insåg jag att vi har en del gemensamt. Han liksom jag kände ett djupt engagemang i Svensk skola. Dessutom brann han verkligen för idén om att varje skola borde ha en egen skolträdgård.


"Plan till trädgård vid Seminarium eller större folkskola" - av Olof Eneroth.
Jag vill verkligen inte förhäva mig och jämföra mig med Olof Eneroth.... men det känns så roligt och viktigt att fortsätta arbetet i hans riktning. Det känns också viktigt att anlägga detta moderna men ändå klassiska trädgårdsland på just vår skola. Skolan är en gammal Lanthushållsskola och förr i tiden var odlingarna betydligt större. Det känns stort att veta att detta trädgårdsland kanske överlever mig. Om 50 år kommer kanske betongkanterna fortfarande stå där?  Rubriken på detta blogginlägg skulle alltså lika gärna kunna varit "Ett skolträdgårdsland återuppstår". Men jag tycker frågorna i början var mer intressanta. Så för att knyta ann till dem.

Vill du att ditt och andras barn skall:


  • Få möjlighet att så och skörda?
  • Lära sig ansvar och omvårdnad och få se något växa?
  • Lära sig vilket arbete som ligger bakom ett egenodlat kålhuvud?
  • Få uppleva innebörden av ord som giftfritt, ekologiskt och närodlat genom att rent fysiskt smaka på dem?
  • Känna stoltheten över att kunna äta något man själv odlat?
  • Uppleva gemenskap med klasskamrater och skolpersonal genom att arbeta för ett gemensamt mål?
  • Inse att man ibland kan lära sig saker bara för att man tycker det är roligt, inte för att man måste?

...eller att de helt enkelt skall få lite jord under naglarna under sin skoldag?

Enda sättet att åstadkomma detta är i så fall genom att förmedla detta vidare. I dessa frågor gör inte politiker, tjänstemän och ledare det som är rätt. De gör det som de tror att vi vill. Om du tycker detta är bra, måste du säga det. Vissa rörelser MÅSTE starta från gräsrotsnivån. Om tillräckligt många trycker på, oavsett fråga, kommer en förändring att ske. Om vår skola kan göra detta... då kan din/ditt barns skola också göra det.

Låter jag lite uppviglande nu? Kanske det ;-) Det får man göra när man tror på något......

Kan tillägga att vi på vår skola ser odlingen som ett sätt att göra hälsotänket mer komplett. Vi är en idrottsskola med ombytt idrott på schemat varje dag. Genom att även lyfta in odlingen som en naturlig del i barnens vardag, värnar vi både om välmående och en sundare syn på en ballanserad kost.

Brukar inte fiska likes, delningar och kommentarer....men just detta inlägg ligger mig MYCKET varmt om hjärtat. Lämna gärna ett avtryck här i bloggen och skriv dina tankar.

4 kommentarer:

  1. Så otroligt viktigt! Och vilket fantastiskt roligt projekt. Barns utemiljö liksom odling ligger även mig varmt om hjärtat och är något jag som samhällsplanerare med landskapsarkitektutbildning arbetar för att få in i alla stadsdelar jag är med och planerar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar så mycket! Härligt med fler yrkesgrupper som tycker detta är bra! Vilken stad är du verksam i?

      Radera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera