måndag 22 januari 2018

Är det ok att ta emot gratis växter?

I torsdags fick jag ett fantastiskt erbjudande - Att komma och "vårstäda" på på en handelsträdgård. Och med vårstäda menar jag hämta MASSA gratis växter till skolans nya trädgårdsland.


Så här glad blir man av en hel låda gratis bärbuskar till skolans odlingar.

Det var en serie av lyckliga omständigheter som gjorde att jag fick detta erbjudande. På onlineföretaget Odla.nu väntade man inom kort in de första sändningarna av vårväxter och behövde bli av med en del som blivit stående. Det gällde både perenner från i höstas och lökar från höst- och vintersortimentet. Växterna var inte i säljbart skick (för stora att skicka med posten, fällda löv osv), var avskrivna och skulle helt enkelt kastas eller komposteras. Odla.nu kände till vårt arbete på Axonaskolan och tyckte att vårt odlingsarbete med barnen var något behjärtansvärt som de gärna ville stödja. Som tur var hade jag lite extra tiden förra veckan. Högstadieklasserna hade temavecka med musik som gjorde att några av mina lektioner blev inställda. Pga av detta hade fritt jag just de två timmar som behövdes för att köra och hämta växterna.


Kofferten var välfylld med julrosor amaryllisar som blivit för stora.

Det har hänt några gånger innan att jag fått saker till skolans odlingar. Ibland är det privatpersoner skänkt tex sticklingar och ibland en handelsträdgård. Jag brukar då fråga om jag skall nämna det i bloggen. Jag har ju trots allt lite läsare som gott kan bli varse denna generositet. Ett sätt för mig att säga tack och göra lite reklam liksom. Vissa vill det gärna detta och andra och vill förbli ”anonyma välgörare”.

På släpet  lastades lökar och perenner.

Jag tycker definitivt att du som läser detta och tex vill odla med barn och ungdomar, skall våga fråga i din lokala handelsträdgård. Kanske har de en fyndhylla, eller en ”på-väg-till-komposten-vagn” där du kan få köpa billigare, eller rent av kan förse dig gratis. Det är verkligen något bra du gör! Du bidrar genom ditt arbete till att skapa ett större intresse för odling, kretslopp, hållbarhet osv och skolar även nästa generations odlare.


"Konstinstallation" i skolans entré-fönster, med 36 sneda amaryllisar. Kommer bli SKITSNYGG! 

Jag diskuterade symbiosen av givande och tagande med Johannes Wetterbäck (ena halvan av Farbror Grön) i samband med mitt besök på Odla.nu. Johannes och jag har träffats en gång, men har sedan dess blivit lite av digitala ”brevkompisar” och gillar att diskutera ditten och datten utifrån olika perspektiv. Johannes är yrkesmässig odlare/skribent etc och livnär sig på just detta. Han ifrågasatte givetvis utifrån sin synvinkel om man då man gör reklam verkligen bara skall nöja sig med växter som betalning. Samtidigt har Johannes otaliga odlingsprojekt bakom sig där man åtminstone initialt varit beroende av dylika gåvor och är väl medveten om denna balansgång.


En låda fylld med julrosor i spännande färger. 

Efter en stunds dryftande fram och tillbaka kom vi fram till att det nog likadant i all verksamhet som springer ur ett intresse eller hobby snarare än ett yrke. Tex har jag några gånger haft förmånen att få agera föreläsare inom området odling. Första gångerna man gör detta är man närmast smickrad att någon ens vill lyssna på en. Man ställer sig mer än gärna upp och talar i en timma eller två för en fullsatt sal för lite bensinpengar och en kopp kaffe. Men faktum är ju att man förr eller senare måste höja ribban. Man måste våga ta betalt. Både för sin egen del, men också för att inte undergräva för andra föreläsare.


En blandad låda med vissna med ack så användbara perenner. Den enes sopor är den andres guldklimpar.

I dagsläget är jag dock MYCKET nöjd med att få växter som betalning och skriver mer än gärna ett offentligt tack till Odla.nu på detta sätt. Jag bestämde i ett tidigt skede att mitt arbete med Odla i Skola är ett kall och ett missionsarbete snarare snarare än något kommersiellt..... och ännu så länge har jag hållit mig till detta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar