onsdag 18 december 2019

Näst sista skoldagen är alltid POPPIS!

Idag poppade eleverna i åk 2 alldeles speciella popcorn. Eleverna har nog aldrig varit så spännande som idag på att se om majskornen skulle sprätta iväg. Skulle det bli POPP eller FLOPP?

En hel skål med majskorn av blandade färger poppades. Vi behöll några kolvar hela bara för att visa hur de såg ut, och även för att ha som utsäde nästa år.

Näst sista skoldagen innan både sommarlov och jullov kallar vi på Axonaskolan för "klassföreståndarens-dag". Som ni hör på namnet är det en dag då varje klassföreståndare får rå om sin egen klass lite extra. Man väljer tillsammans med eleverna vad dagen skall innehålla och programmet varierar därför från klass till klass. En de spelar spel, somliga städar klassrummet, vissa tittar på film och andra pysslar. 

Eftersom kornen var olika stora, blir även popcornen det. 


När det stod klart att eleverna i åk 2 skulle titta på film föddes idén om att även testa att poppa egenodlade popcorn direkt i klassrummet. Just årskurs 2 var den klass som faktiskt skördade vår popcornmajs i september. Det var därför extra passande att just de skulle få tillreda dem.

I slutet av september skördades kolvarna. De hade rätt olika storlek på både kolvar och korn.

Får nog ändå säga att det blev lite av en FLOPP idag. Åtminstone utifrån rapporten jag som hastigast fick från min kollega Marie. Väldigt få majskorn poppade. Men det blev i alla fall så att alla kunde smaka. Vet inte riktigt varför det blev på detta sätt. Som alltid vill man ju som lärare "prova" innan... så det hade jag också gjort. Alla i familjen var involverade igår kväll då vi testade. Nadja och döttrarna stod jämte mig och tittade spänt ner i  popcornmaskinen. Vi hurrade alla till... och jag suckade lite lättat då det funkade. Alla poppade inte, men tillräckligt många tyckte jag.

Jag var inte med idag när åk 2 poppade. De hade samma maskin som vi använde, och uppenbarligen samma majs. Enda skillnaden jag kan komma på är oljan. Kanske var jag mer generös med oljan igår kväll än vad åk 2:s klassföreståndare var. Eller var det tvärt om. Det är enda variabeln som inte är samma.


Sorten vi odlat heter "Glas Gem" och har fantastiska färger. 

Majsen är den av de senare grödorna vi skördar. Det är viktigt att den får stå så länge som möjligt för att fylla på kolvarna och mogna. I likhet med de sockerrör vi odlat är majsen dock en rolig gröda för de yngsta barnen att leka med. Kolvarna är i sig spännande och de raka långa stjälkarna är ju perfekta som svärd, ridspön eller fiskespö. Det är lätt att förstå att de ses som roliga leksaker.  

Kolvarna träddes upp på en ståltråd och fick torka i skolans pannrum i nästan 3 månader. Sen togs kornen av kolvarna och sållades så att de minsta kornen och de vita skalen försvann.

Jag vill i och för sig gärna att grönsakerna skall få växa i fred, men jag tycker inte om att fya barnen i deras lek och berätta vad de skall göra och inte göra. Det är mycket bättre de själva får upptäcka och lära sig. Mycket bättre de förstår att man kan få fina popcorn till jul-filmen om, om man låter majsen växa i fred. 

...och kanske om de får stå lite längre nästa år och bli lite större... att vi får fler som poppar. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar