torsdag 1 juni 2017

Denna vecka struntar jag med gott samvete i att kippa gräsmattan

Inte för att jag på något vis vill påskina att min gräsmatta är exemplarisk. Nej, även om jag försöker hålla efter den lite, finns där ändå gott om maskrosor, fibblor, röllekor, tusenskönor och klöver. Jag vill inte heller påstå att jag brukar låta något gnagande samvete styra vad jag skall göra i trädgården. Ändå vill jag påstå att jag just denna vecka med gott samvete skiter i att klippa gräset.


Trädgårdsborren Phyllopertha Horticola

Anledningen till min "lathet" är denna lilla gynnare. Trädgårdsborren Phyllopertha Horticola. trädgårdsborren är ca 1 cm lång, rödbrun på bakkroppen och har ett blågrönt metallfärgad på huvudet. Vissa märker säkert inte av denna borre alls, medan den på vissa platser blivit en riktig plåga. Under parningstiden flyger den under ca 2 veckor i stora svärmar ovanför gräsmattan. Parningen inträffar i slutet av av maj/-början av juni. Under perioden lägger trädgårdsborren sina ägg i jorden under gräset.
I juli kläcks larven. Den är C-formad, har ett brunt huvud och 3 par ben. I slutet av juli är den ca 5 mm lång, gråaktig till färgen och svår att finna. I augusti och framför allt i september växer larverna till och blir ca 2 cm. De byter även färg och blir mer mjölkvita till färgen. Larverna gnager av gräsets rötter. På så sätt kan det bildas stora områden med visset gräs, som kan dras av eftersom rötterna saknas. Den största skadan kan dock komma lång senare. De stora feta larverna är prima föda för fåglar. Svartfåglar (kråkor, skator, kajor) kan med lätthet vända loss grästuvor och plöja ner i jorden med sina kraftiga näbbar. Under höst och vår händer det att villaägare går till jobbet med en fullt fungerande (fast brunfläckig) gräsmatta. När de kommer hem från jobbet har en stor flock svartfåglar slagit ned och plöjt upp gräsmattan. Man kan nästan förledas att tro att det är vildsvin som härjat loss mitt inne i ett villakvarter.
Min gräsmatta har blivit riktigt hög och har tom gått i ax.
Vi har drabbats flera år av ovanstående i mitt villakvarter. Just min tomt har inte blivit hårdast drabbad, men vissa r har jag fått ca 10 kvm totalt uppgrävd av fåglarna. Vad kan man då göra? Det finns biologisk bekämpning i form av nematoder man kan köpa, sprida och bekämpa borren med. Man kan även göra gräsmattan mindre attraktiv för borrens parningsakt. Detta uppnås genom att man låter gräset bli extra högt, så att det försvårar för äggläggningen. Nederbörd är inte heller något borren gillar, så vattning kan vara ett alternativ för mindre ytor. 
...så just nu slår jag tre flugor i en smäll. Jag gör livet lite jobbigare för trädgårdsborren, jag sparar lite på miljön genom att låta gräsklipparen vila och själv lägger lägger jag upp benen i hängmattan....eller kanske jag helt enkelt påtar på någon annan del av tomten som den rastlösa själ jag är.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar