måndag 19 juni 2017

Bygg enkel träkruka i valfri storlek

Vi behövde fler stora krukor till uteplatsen denna sommar. Såg detta som en chans till att ta en paus i övriga kreativa projekt (omväxling förnöjer). Är trött på plastkrukor och sönderfrusna lerkrukor. Det hade definitivt varit trevligt och kul med egengjutna krukor i betong...men hinner ej med detta just nu. Det får bli en annan gång. Istället klurade jag ut denna variant Kostade endast tre murarhinkar, lite spillvirke och en rulle spikband. Bestämde mig även för att göra krukorna "självvattnande", dvs med en vattenreservoar i bottnen. Till detta använde jag bla de badkarsutkastare som står i krukorna.




Då jag postade dessa krukor på min Facebooksida fick jag helt sjuka 46.000 läsare och en massa frågor. Det var samtidigt under den period vi lärare har som mest att göra så jag hann ej svara alla. Det sägs att en bild säger mer än tusen ord...och kanske en film ännu mer. Så jag spelad in en 7 min lång film med instruktioner.




Har sagt det förr och säger det igen. Om alla människor varje dag:

1. Skapade något.
2. Läste något.
3. Odlade något.

...skulle världen vara en bättre plats. Tror inte terrorism, främlingsfientlighet och andra destruktiva krafter skulle få fäste om människor byggde upp istället för rev och förstörde. Vidgade sina vyer istället för sluta sig i sitt eget. Och slutligen tog sig tid att både betrakta och pyssla om det som är levande.

4 kommentarer:

  1. Hej! Snygga krukor-Tänkte göra någotiknande.Läggger du något runt dräneringsröret för att förhindra att hålen sätts igen, t ex markväv, fiberduk eller nät eller lägger du leca runt?

    SvaraRadera
  2. Har tenkt jeg skulle gjordt dette selv, men har ikke sett fore meg fremgangsmåten. Takk for fantastisk tips👍👍

    SvaraRadera
  3. Jättefina och bra beskrivning👍. Det ska jag prova på. Men jag såg inte vad hålet i hinken var till för.

    SvaraRadera