onsdag 1 mars 2017

Hur går det med kollegornas odlingsexperiment?

Får ett par veckor sedan kapade jag som ni kanske kommer ihåg konferenstiden. Jag mutade kollegorna med semlor och bjöd ner dem i NO-salen på lite samkväm och en odlingsintroduktion. Uppdraget till dem var att testa någon av de populära odlingstrenderna och förvandla den till ett odlingsexperiment. Det jag ville belysa med denna övning var att:

  • odling kan användas som pedagogiskt verktyg i många skolämnen
  • det är lätt att göra riktiga RIKTIGA vetenskapliga undersökningar med odling som verktyg
  • odlingsexperiment går att variera närmast i det oändliga
  • det finns inget facit (rätt eller fel) när odlingen är experimentell
  • ta bort prestationsångesten och rädslan för att misslyckas i sin odling. Alla KAN testa att odla med sina elever
...men viktigast av allt var att ha en rolig och lustfylld stund tillsammans.

Idag har jag tassat runt i klassrummen och tittat lite hur det går med experimenten. En del saker har naturligtvis vissnat. Vi har ju ändå precis haft en veckas lov, och odlingarna har säkert fått klara sig utan alltför mycket tillsyn denna vecka. Några saker har det inte hänt något med alls. Slutligen har vi de experiment där det faktiskt börjar hända något. Det börjar gro eller spira. Det är alltid spännande. Jag ser hur odlingarna flyttas. Hur man är där i jorden och pillar och undersöker. Jag får frågor av kollegorna.
- Jag satte en hel sötpotatis och en halv. Den hela har börjat ruttna, medan den delade har slagit massa rötter. Varför är det så, säger en kollega. 
- Jag vet inte, säger jag och rycker på axlarna. 
- Testa igen...och kanske med fler potatisar så att du får ett bättre underlag.
- Skall jag kanske göra....

Jag myser inombords när jag får dessa frågor. Nyfikenheten har vaknat.

Här är lite bilder på några av kollegornas sötpotatisar.

Svårt att se på denna bild. Men mitt på denna delade sötpotatis börjar en liten lila grodd komma. Knölen har planterats liggande. Någon har varit nyfiken och grävt lite försiktigt. Jag blir också nyfiken. Hur ser rötterna ut på denna?

En delad och en hel sötpotatis som står i vatten. Båda har satt rikligt med rötter, men fortfarande inga skott uppåt. Båda verkar fungera lika bra.

Hel sötpotatis som planterats liggande i jord. Den verkar börjat ruttna lite.....

En kollega ville testa om det räcker med vatten för att aktivera tillväxten. Denna knöl stör därför mörkt och svalt. Vi får väl se vad som händer.....



2 kommentarer:

  1. Hej!
    Tack för utförlig info och inspiration! Jag sådde microgreens (ärtor, chia, senapsfrön och basilika) med mina nior idag. De tyckte det var jätteskoj! Härligt att se alla svarta fingrar och förväntansfulla studeranden!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Underbart att höra Linda! Ja ger man eleverna möjlighet att odla älskar de flesta det. Ytterst sällan någon tackar nej...även om om man skulle erbjuda dem att göra det på lediga stunder så som raster, efter skolan etc så stannar de kvar och gräver i jorden ;-)

      Radera