lördag 11 februari 2017

Alla pratar odlingsbelysning...

För en tidig odling är belysningen A och O. Detta eftersom energin i solstrålarna inte är tillräckliga förrän i april. Det är därför inte konstigt att ALLA därför talar belysning just nu. Jag är ABSOLUT ingen expert på detta och kommer därför hålla mig MYCKET kortfattad. Se detta som en sammanfattning av de artiklar jag läst. 

Innan jag blir för teknisk vill jag också nämna att jag anser detta är ett utmärkt område för elevförsök. Som vanligt vill jag verkligen slå ett slag för hur viktigt det är för inlärningsprocessen att misslyckas ibland.  




Växter vill ha speciella våglängder för att utvecklas optimalt...men det viktigaste är egentligen MÄNGDEN ljus. Denna mäts (om man skall vara RIKTIGT exakt) i PPFD. Detta betyder mikromol per sekund och kvadratmeter, dvs i dagligt tal hur stor vikt fotoner (ljuspartiklar) som träffar en bestämd yta hos växten varje sekund. Mätutrustning för denna enhet är OTROLIGT dyr och innehas därför inte ens av de allra största odlarna. Därför mäter man oftast ljusmängden i andra enheter, och använder omvandlingstabeller.

Från billiga rör får du kanske inte lika många ljuspartiklar som du får ur ett riktigt odlingsrör och inte heller i den där optimala våglängden som växten helst vill ha. Däremot får du många ljuspartiklar per krona, eftersom rören är billiga. På det viset gör du ju en god affär. Sen gäller det att rören ej blir för varma. Du kan då dels bränna växterna och dels få för varmt i hela det utrymme du odlar...och då behöver du ännu mer ljus. Det är nämligen så att desto varmare du har i rummet, desto mer ljus behöver växterna för att inte ränna iväg på höjden och bli långa och gängliga.


Då jag egentligen inte sitter inne på så många svar och då jag inte vill stjäla material bara för att framstå som duktig väljer jag idag att hänvisa er till proffs. Läs och bilda dig en egen uppfattning.



Jag har en blandning av olika belysningar. Eftersom jag har mycket odlingar på jobbet och stora ytor som skall belysas året om, är priset ganska avförande. Har därför testat många olika billiga varianter. Mina allra minsta små älsklingar får dock alltid det bästa. Successivt kommer jag även att byta upp mig. De olika belysningar jag kör idag är:

  • Riktiga odlingsrör T5 från Nelson Garden
  • Billiga lysrör T5 från Biltema
  • Lågenergilampor CFL (Kompactlysrör) Osram
  • Odlingslampor LED av okänt märke inköpta på E-bay.

"Du kan komma fram till målet med en Volvo 240 också, men inte lika snabbt som med en Porsche, inte lika miljövänligt som med en Tesla och kanske inte med lika hög komfort som en Mercedes" 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar