tisdag 7 februari 2017

Hela lärarkollegiet odlar

I dag bad jag att få ta konferenstiden i anspråk. Hela lärarkollegiet kom ner i NO-salen. Jag tycker ibland att vi är lite FÖR effektiva. Vi är stressade, har mycket på agendan och känner många måsten. Idag ville jag att vi skulle slappna av lite. Ha lite tid att snacka och ta en kopp kaffe. Samtidigt ville jag så ett litet frö inför vårens begynnande odlingar.

Katedern i NO-salen dukades upp med tillbehör för tre odlingar som är mycket aktuella och lite trendiga.

  • Fönsterodling av sötpotatis
  • Sticklingar från Pelargon och Saintpaulia
  • Ärtskott (microgreens)

Just nu figurerar bilder och beskrivningar på dessa i MÄNGDER i sociala medier. Alla verkar ha sin bestämda åsikt om HUR odlingen skall genomföras. Några säger att sticklingar är bäst i jord, andra i vatten och en tredje variant är att kombinera. En annan fråga är om man skall använda rotbidande hormon av den typen som finns i "Willow-water". Några säger att ärtorna skall groddas innan de sås och andra att det inte behövs. Och sötpotatisen skall vi bara inte tala om. Odlingen av den verkar det finnas lika många varianter på som odlare.

Uppgiften kollegiet fick lösa i grupper var att utforma någon typ av undersökning för var och en av odlingarna. En helt öppen och förutsättningslös uppgift som skulle diskuteras över en kopp kaffe. Man skall även diskutera hur detta går att använda i undervisningen. Undersökningen skall genomföras praktiskt, så alla kommer även tvingas få sina fingrar jordiga. Det är inga måsten förknippade med övningen. Vill de ej sköta sina experiment-odlingar, lämnar de kvar dem hos mig i NO-salen och övningen slutar i samma sekund de går ut ur salen. Vill de ha med odlingarna till sina klassrum eller placera dem på lärarrummet gör de det.

En annan fråga jag gärna ville att kollegorna diskuterade var: I vilka ämnen går detta att använda?....och hur? Vi har vid tidigare odlingsprojekt märkt att i synnerhet elever som normalt brukar ha svårt att tex producera texter haft mycket lättare för detta då de fått skriva om självupplevda saker...som odlingen. Hur använder vi detta på ett bättre sätt? Spännade frågor tycker jag.


På bilden har kollegiet precis lämnat klassrummet och gått hem. De  flesta tog med sina odlingsexperiment till sina klassrum. Kvar står bla tre lådor med sådda minitomater. Dessa skall stå på värmematta och med belysning uppe på lärarrummet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar