måndag 6 februari 2017

Odla sötpotatis

Man vet att man är en odlings-nörd, när man bara inte KAN låta bli att testa varenda liten odlingstrend...bara för att se om det funkar lika bra för en själv också.

Och om någon av er nu skulle missat alla dessa bilder som bombar det sociala flödet (mitt flöde iaf...pga alla vänner som odlar)... så är detta sötpotatis i vatten. De får stå på detta sätt tills de börjar skjuta skott. Skotten bryts sedan av och sätts i jord. Dessa rotar sig och växer sedan (förhoppningsvis) ut till långa rankor med vackra blommor. Bladen och blommorna går att äta. Det är pga detta (och för att de är vackra) man odlar dem...inte för att få knölar. I Sverige är odlingssäsongen för kort för att få några knölar att tala om. Detta tar vanligtvis 9 månader och med en högre temperatur än vad vi får i vid normal frilandsodling.



Har sett detta innan (men aldrig själv testat)...men i år fullkomligt exploderar denna trend. När jag skrollar igenom mitt instagramflöde ser jag hur många liknande bilder som helst.

...och by the way....självklart köpte jag några extra sötpotatis...så att mina elever också får testa detta.

Det är verkligen trendigt och inne med sötpotatis. Alnar genomför just nu försök med ta fram en sort som skall klara svenska förhållanden. Läs mer om Alnarps sötpotatis här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar