torsdag 9 februari 2017

Odlingsexperiment utan elever (?)

Idag har jag kört igång ett eget experiment i klassrummet...utan att eleverna (!!!) Inte något direkt revolutionerande, men ändå kul och spännande. Det är inspirerat av det jag såg när jag var liten och dagbarn hos min farmor. Hon tog ganska ofta sticklingar från sina Saintpaulior. Fortsätt läsa så får du se varför jag gör det utan eleverna och hur jag gör.


Varför experimentera utan elever

Visa glädje och väcka intresse
Jag gör ibland experiment, odlingar osv på egen hand bara för att det är kul. Jag gillar att upptäcka nya saker. Att testa om jag kan. Jag tror också att eleverna ser denna glädje och nyfikenhet hos mig. Att den är ärlig. Jag kommer själv ihåg min egen mattelärare som med ett påklistrat leende sa att "Matematik är det roligaste som finns". Vi elever såg att hen inte menade detta. Det är inte så att detta blir sant bara för att man säger det. Jag tror att mina elever ser att jag älskar mina ämnen OCH älskar kontakten med dem.... just för att jag gör det.

Jag tror även att bara det faktum att det faktiskt står lite experiment "och puttrar" i salen, fångar elevernas intresse. Eleverna frågar och lär sig saker även mellan lektionerna och utanför ramarna för de ämnen de just nu läser. De lär sig utan att vara medvetna om det. De inhämtar kunskaper av eget intresse. Anser att detta är en MYCKET viktig del. Det är inte bara eleverna som är nyfikna, frågar och lär sig. Nyfikenheten finns även bland mina kollegor.

Göra nya saker för mitt eget nöje
Jag är ensam NO-lärare på högstadiet och undervisar därför om ALLA ämnesområden varje år. Jag har alltså tex kört kursen om människokroppen 16 ggr vid det här laget. Jag jobbar på en KANONSKOLA. Jag kommer högst troligt inte flytta på mig under en överskådlig framtid. Jag har kanonelever och har själv fått möjligheten att bygga min egen tillvaro. Jag måste hela tiden utveckla min undervisning så att jag ej fastnar i samma hjulspår. Då gäller det att ta ut svängarna och texta nya saker.


Experimentet

Hur stor inverkan har rotbildande hormon när man tar sticklingar från Saintpaulia? Farmor satte helt enkelt sina blomblad i ett glas vatten i fönsterkarmen. Jag minns ej hur framgångsrik hennes metod var. Hade hon nått större framgång med rotbildade hormon? För att ta reda på detta slaktade jag en Saintpaulia. Varje blad ställdes i ett provrör.
  • Hälften med enbart vatten. 
  • Hälften i "Willow-water", dvs ett avkok på pilträd. Detta sägs innehålla höga halter av rotbildande hormon.
Nu står odlings-experimentet i lärarrumsfönstret. Vad skall hända? Fortsättning följer.....


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar