tisdag 14 februari 2017

I år skall jag odla mängder av Zinnior!

Efter ett rejält styrkepass med snöskyffeln är det skönt att sjukna ned i soffan med en mugg kaffe och givetvis en frökatalog i knät. Det finns SÅ mycket kul och vackert att odla. I fjol hade jag 100% fokus på det ätliga. I år har jag vidgat mina vyer och skall odla en massa bara för att det är vackert.

Jag skall bla odla MÄNGDER av Zinnior! Jag blev helt betagen av denna blomma i fjol. Jag visste först inte vad det var som dök upp i min rabatt. Den hade ingått i en fröblandning jag vunnit i en tävling och som jag helt okontrollerat bad min dotter så på valfri plats. Hon sådde...och en vacker dag stod den bara där. Som en röd ensam praktfull klick mitt i en djungel av mera "blyga växter". Påsen var slängd för länge sedan och jag var tvungen att fråga trädgårdsintresserade vänner vad det var. Svaret var ZINNIA!
.

Zinnian är utsedd till årets blomma 2017 och kommer säkert (tillsammans med bönor som också är årets växt) att dyka upp i alla möjliga varianter hos samtliga fröföretag. Jag skall så MÅNGA!

2 kommentarer: