måndag 6 februari 2017

Tidiga försådder

På jobbet kan jag ha det i stort sett hur uppställt som helst. Jag har en NO-sal där jag har alla mina lektioner. Pågående odlingsexperiment (och andra experiment) får ta plats och får stå framme. Hemma är det lite annorlunda. Fortfarande får givetvis förodlingen ta plats...men samtidigt vill vi ju inte att det skall se hur belamrat ut som helst HELA våren. I år har jag därför valt nedanstående lösning.



I vardagsrummet står detta rustika "bord" gjort av en halv lastpall och två bockar. På bordet har jag de senaste sådderna. Belysningen är två t5-rör och där finns även  en värmematta. Det är mysigt och trevligt att ha de små bebisarna så nära.


När fröna grott och kommit upp ordentligt flyttas de ned i källaren. Där har jag byggt upp tre billiga IKEA-hyllor så att jag kan odla på höjden. Temperaturen i rummet ligger ganska konstant på 16 grader. Som belysning kör jag lågenergilampor. På sikt skall jag satsa på lysrör eller LED, men denna lösning blev billigast för mig då jag fick spotlightsen gratis.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar