onsdag 22 februari 2017

Hydroponisk odling

Idag tog jag ett beslut som bar emot lite grann. Jag var nere på skolan en vända för att kolla till växter och fiskar (det är egentligen sportlov) och konstaterade att bladlusangreppet på vår hydroponiska basilika var värre än tidigare. Vi har haft ovanligt stora problem med bladlössen i år. Tidigare år har vi klarat oss bra...men i år har det varit en ojämn kamp mellan oss och de små rackarna.


Jag bestämde mig för att tillfälligt avveckla de hydroponiska odlingarna och koncenterara oss på att odla Microgreens, också kallade Baby-leafs, och att planera vår STORA nya skolträdgård. Jag tänker att de hydroponiska odlingarna får gå i träda tills i höst.... men vem vet. Kanske ändrar jag mig då jag träffar eleverna på måndag. Kanske startar vi då bara om. Vi får se.


Har fått frågor på mail, instagram och här via bloggen om våra hydroponiska odlingar.  Jag lovar att vi skall berätta mer om hur vi gör. Vi skall skriva utförligt om detta i bloggen. Tänkte att ni tills vidare kanske kunde hålla till godo med en film vi spelade in om en produkt vi själva tog fram för 1,5 år sedan. Vi byggde tillsammans dessa lådor, spelade in filmen, skickade den till IKEA och hoppades att de skulle plocka upp bollen. Observera att detta var INNAN IKEA kom med sin hydroponiska lösning. Vi vet (från säker källa) att IKEA dock redan var på gång med utvecklingen av sina system...men tycker ändå att det är lite coolt att vi var före. Dessutom tycker vi (Ursäkta IKEA) att våra lådor är både bättre, eftersom de har syresättning, och snyggare.


Ber om ursäkt för att filmen fått så dålig upplösning
Filmen var ej ämnad för denna typ av publicering.
Lovar att sätta mig in i andra typer av publicering framledes
...och även att hålla mig mer kortfattad.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar