måndag 27 februari 2017

Jag älskar att beskära äppelträden

Vi har 5 st äppelträd på vår tomt. Jag ÄLSKAR verkligen att beskära dem! Jag utger mig dock inte att vara duktig på det och jag är definitivt inte utbildad. Någon gång planerar jag dock att ta tag i detta och faktiskt gå en kurs. Trots att jag inte är utbildad funderar jag mycket när jag klipper. Själva processen är så kul. Klippa, ta ett steg tillbaka, betrakta, fundera på vilka grenar som kan bli vad och klippa igen något otroligt rofyllt och samtidigt kreativt.



Ibland får jag frågan av vänner kring hur de skall göra med sina äppelträd. Skall jag vara riktigt ärlig känner jag mig då lite kluven. Om de känner sig osäkra skall de definitivt anlita ett proffs. Man kan fördärva ett träd mycket om man gör fel. Om man skall ta större grenar och verkligen förändra ett träd är det viktigt att veta vad man gör. Å andra sidan har jag en fras ringande i huvudet som en klok vän en gång sa.

"Ingen får någonsin idén att kritisera möbleringen eller för den delen din städning när de besöker dig. Då skall de också ge tusan i att kritisera din trädgård eller din ogräsrensing heller. Tänk på att trädgården är en förlängning av dig själv som person." 

Detta går naturligtvis att tillämpa på fruktträden också. Det är bara du som vet hur du vill att dina träd skall se ut. Men precis som att man ibland behöver anlita ett inredningsarkitekt för att få bra lösningar i hemmet, kan man ju även behöva anlita ett proffs på trädbeskäring för att verkligen få fram sin vision med träden.

Vårt ena äppelträd innan beskärning.
Samma träd efter årets beskärning.

När jag beskär mina äppelträd följer jag följande regler:

  • Grenar som går rakt upp skall bort
  • Grenar som går in mot trädets krona skall bort
  • Grenar som rör vid varandra eller riskerar att göra så med frukt på skall glesas ut
  • Jag klipper flera gånger om året. Både vårvinter och sommar. Observera att detta gäller äppelträden. För körsbärsträdet gäller helt andra tider där gäller JAS (Juli, Augusti, September)

Utöver dessa ganska enkla regler har jag två mer diffusa och kanske lite komiska som finns med lite i bakhuvudet. En äldre herre sa följande saker till mig. "Kronan på ett rätt beskuret äppelträd skall man kunna kast sitt plommonstop rakt igenom utan att det fastnar" samma herre sa också "När du tycker att du klippt färdigt, tar du lika mycket till."

Detta träd dömdes ut av alla... jag ser det som ett långsiktigt renoveringsobjekt.

När vi flyttade in för 8 år sedan fanns inte en enda låg gren på trädet ovan. Kronan satt hur högt upp som helst... var delad i tre delar... och var ett enda trassel av grenar. Alla sa att trädet var bortom räddning...men jag ville inte ta ner det trädet också (vid fick ta ner flera andra träd som stod helt fel). Har varit jättebrutal mot trädet i flera år. Nu har vi i alla fall fått ner det en bit. Det har också börjat ge stora fina äpplen (innan endast pyttesmå). Ur en arborists ögon ser det säkert för djävligt ut...men jag tycker det är kul att jobba med det. Ser det som en process. Kommer kanske aldrig att bli något fint...men utmaningen med det är kul. En person som jobbar med beskärning, och även utbildning av trädgårdsmästare gav mig kommentaren: "Du har ju byggt upp en ny krona med unga grenar, så det ser bra ut efter omständigheterna". Denna kommentar stärkte mig verkligen!



Läs mer om beskärning på Odla.nu

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar