måndag 6 februari 2017

Tomaten Vilma trendar (?)

Höstterminen i skolan innebär för mig en mer teknisk odling i skolan. Vi odlar hydroponiskt och aquaponiskt. Det är mycket duttande, provtagningar av vatten och finlir med ljus och näring. Detta arbete medför att vi kan odla året om, skörda färska råvaror till skolmatsalen och viktigast av allt, får konkreta exempel på tex kvävets kretslopp där mitt i klassrummet. Det är pedagogiskt sett HELT lysande! Alla klassrum borde ha detta!
Så fort det går över nyår och man går mot ljusare tider slår dock känslan till. Den kommer VARJE vår.

JAG VILL BÖRJA ODLA PÅ VANLIGT SÄTT... I JORD.

Många odlingsentusiaster känner säkert likadant. Risken är bara att man är lite för ivrig. Vissa grödor går att så tidigt, medan tidig sådd av andra gör att man riskerar få på tok för ranka och klena växter. Som regel är det svårt att ge växterna det de vill ha. De vill stå svalt men ljust om de inte skall växa iväg för mycket på höjden.

I år har jag i mitt sociala flöde sett en gröda som speciellt många sått tidigt. Tomatsorten Vilma. Vilma sägs inte bli mer än ca 30 cm hög. Hon ger inte så mycket skörd, men kan pga sin behändiga storlek stå på fönsterbrädan mellan orkidéerna. En liten dröm för de som har klåda i odlarfingrarna med andra ord. Självklart vill jag testa denna växt. Vi har sått den både hemma och i skolan.
Mina plantor är inte så stora ännu, men de kommer.


Dessa små Vilmor såddes för snart 3 veckor sedan och har precis börjat få sina första pyttesmå karaktärsblad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar