söndag 5 februari 2017

Försådd av kronärtskockor

I början av januari försådde jag mina kronärtskockor. Jag fick några fina skockor i fjol men samtidigt led de av insektsangrepp under hela den första delen av sommaren och blev vid två tillfällen nästan kalätna. Det kändes inte riktigt som jag gav dem justa förutsättningar och jag är faktiskt förvånad att de gav någon skörd alls. Plantorna jag satte ut i fjol var ganska små, men riktiga kämpar. I år tänker jag bättra på mina och skockornas chanser lite genom att ha större plantor. Därför börjar jag också tidigare med förodlingen. 

På jobbet håller vi ju på som bäst att planera för ett rejält skolträdgårdsland. Jag har lite funderingar på om inte skockorna skulle kunna utgöra en pampig "center-piece" i landet. Därför har jag sått lite extra många skockor.



Sorterna jag sått är:
Violett
Green Globe

Jag har även planer på att införskaffa den härdiga sorten Herrgårds. Men då denna ej går att så utan endast förökas vegetativt, får jag köpa denna som färdig planta.

En av förra årets skockor i mitt eget land.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar