tisdag 14 februari 2017

En skolträdgård återuppstår

Ikväll firar säkert många "Alla hjärtans dag". Det har väl vi också gjort lite grand. Frun hade köpt en operalängd med hjärtan på och tjejerna fick vars en liten present. Det är dock en annan anledning till att jag sjunker ner i TV-soffan med ett brett leende på läpparna.

IDAG HAR ARBETET MED ATT GÖRA OM VÅR SKOLGÅRD PÅBÖRJATS!
Som en del av detta arbete kommer ett skolträdgårdsland på 200-300 kvm att byggas.

Vaktmästaren började idag riva det gamla murkna staketet.
Det känns extra roligt att göra detta eftersom skolan jag jobbar på tidigare varit en lanthushållsskola. Där har funnits odlingar, kryddland, prunkande rabatter och plantering med fruktträd. Fruktträden har nog i och för sig aldrig nått några större höjder. Jag gissar att jordmånen helt enkelt inte varit den rätta. De fruktträd som fortfarande står kvar är små, klena och knotiga och lever en tynande tillvaro. Rabatterna var som sagt prunkande. Det kommer jag tom ihåg. När jag började på skolan för 16 år sedan fanns där fortfarande mycket växter i de breda rabatter som fanns överallt på skolgården. På den tiden var jag dock totalt ointresserad av detta. Trädgårdsväxter intresserade mig inte ett dugg. Det var enbart vilda växter och djur som fångade biologen Andreas intresse. Då inge i kollegiet hade tillräckligt intresse och då vaktmästarens tid inte räckte till lades rabatt efter rabatt igen.

Bild från lärarrummets fönster. Här skall stora förändringar ske.
Nu skall skolträdgården alltså återuppstå likt fågeln Fenix. Jag tänker dock anlägga ett mer ändamålsenligt land. Jag tänker upphöjda bäddar, varmbänkar, flis på gångarna, bärbuskar som gräns mot gräsytor, verktygsförråd och vatten lättillgängligt och någon form av uteklassrum och sociala småytor med bänkar och bord. Det skall bli SÅ kul!

En bild från i våras när varmbänkarna precis startats upp.
På samma plats skall det nya stora landet anläggas.

Våra 12 varmbänkar har tjänat oss väl i 3 år,
men nu är det dags att ta nästa steg.




  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar